Help ons NEPAL helpen

Stichting Nepal Sambandha, IBAN nummer: NL27RABO0369065557 o.v.v. aardbeving.

(november 2015: stand ontvangen bedrag 20.000 €)

Beste giftgever en andere geïnteresseerden. Graag willen we u door middel van deze update op de hoogte stellen van de stand van zaken in onze dorpen en werkgebieden in Nepal. Annette, bestuurslid van de Stichting Nepal Sambandha, was de eerste twee weken van augustus even terug in Nepal. Er wordt heel hard gewerkt om tijdelijke onderkomens en noodvoorzieningen voor healthcare, kraamklinieken en scholen te realiseren. We hebben totaal al meer dan € 20.000 gedoneerd gekregen. Onze contactpersonen stemmen af met de plaatselijke bevolking en onderhouden wekelijks contact met Annette via skype of telefoon. In augustus heeft Annette projecten in Nepal bezocht.

Hieronder volgt een opsomming wat er in augustus 2015 in Nepal en in onze werkgebieden met uw gift is gedaan: * zie onderaan voor toelichting

13 augustus: Door Reecha* van de NRO*, Annette* en Chini Maya* uit Bhardeo werden er golfplaten naar het dorp Unichaur gebracht. De school is onbruikbaar en gevaarlijk na de aardbevingen. Er worden zo spoedig mogelijk 8 nieuwe lokalen gebouwd. 200.000 rps. Zie foto:

9 augustus: Ganga* ontvangt van Annette* in Nepal een bedrag om voor 20 families noodhuizen, een gezamenlijk toilet en stallen te kunnen bouwen. 150.000 rps. Zie foto:

9 augustus: Ganga* uit Chamrangbesi ontvangt van Annette* in Nepal een bedrag voor de onkosten van de tijdelijke kraamkliniek in dat dorp voor de volgende 3 maanden. Vrouwen die op punt staan om te bevallen worden opgenomen en blijven tot lange tijd na de bevalling in de veilige kliniek. Van het bedrag worden de verblijfskosten, voeding en de kok betaald. 40.000 rps. Zie foto:

8 augustus: Door Reecha* van de NRO* en Annette* wordt een geitenproject voor een wijk bij Nagarkot voorbereid, 14 families ontvangen daar eind augustus elk twee geiten. In deze wijk zijn de meeste huizen onbruikbaar en is veel vee omgekomen. 140.000 rps. Zie foto:

4 augustus: Reecha*, Chini Maya*, Dhiraj* en Annette* bezoeken het dorp Khadga Banyang in Nuwakot. Er wordt een geitenproject voorbereid voor dit dorp, waar veel huizen en stallen zijn ingestort, waarbij vee is omgekomen. De bedoeling is dat dit project eind oktober wordt uitgevoerd. De kosten zijn totaal meer dan 100.000 rps. Zie foto:

2 augustus: Door Reecha* van de NRO*, Annette* en Chini Maya* uit Bhardeo werden 3 whiteboards en whitboardmarkers, naar de tijdelijke school in Kattwon gebracht. 10.430 rps. Zie foto:

Tot en met half augustus is er door de stichting Nepal Sambandha 1.306.360 rupees (ca € 11.876) besteed aan noodhulp en voor de wederopbouw in Nepal zijnde: twee noodscholen, twee geitenprojecten, noodwoningen voor inwoners van Chamrangbesi (40) en Bhardeo (17). Een financiële bijdrage aan renovatie en herbouw van woningen in Dadhikot zodat ze meer aardbevingsbestendig zijn. Een tijdelijke kraamkliniek en een community toilet in het dorp Chamrangbesi. Distributie van groentezaden voor 12 families in het dorp Suryevinaek. Bhaktapur. Na de moesson, eind augustus, kan er begonnen worden met definitieve herbouw en herstel waar het nodig is. De bedoeling is dat de dakplaten die worden gebruikt voor tijdelijke voorzieningen/huisvesting te zijner tijd ook worden gebruikt voor het definitieve herstel. Daarnaast zullen er uiteraard nog veel meer materialen nodig zijn. Ook is er veel zaai- en pootgoed nodig en geiten bijvoorbeeld (een deel hiervan is ook gedood bij de aardbevingen).

We willen u graag hartelijke bedanken voor uw financiële bijdrage aan Nepal na de aardbevingen, zodat de inwoners van Nepal kunnen bouwen aan een nieuwe toekomst. Helaas heeft Nepal heeft uw hulp nog nodig, de wereld staat er op zijn kop! Nepalezen zijn echter optimistisch en werken hard aan de wederopbouw, het land krabbelt langzaam weer op!

Toelichtingen *:

*1. NRO = Nepal Reliance organisation, Reecha is de coördinator van deze Nepalese organisatie. De stichting Nepal Sambandha organiseert al jaren geitenprojecten in samenwerking met de NRO. De NRO werkt in verschillende arme dorpen in Nepal.

*2. Reecha is coördinator van de NRO. Zij is de coördinator in Nepal van al onze geitenprojecten.

*3. Ganga is onze contactpersoon in het dorp Chamrangbesi, district Kavre.

*4. Chini Maya is onze contactpersoon in het dorp Bhardeo, district Lalitpur.

*5. Dhiraj is onze contactpersoon in het dorp Dadhikot, district Bhaktapur. In het huis van zijn familie woont Annette wanneer ze in Nepal is. Wanneer Annette in Nederland is zorgt Dhiraj voor de contacten met onze contactpersonen in de dorpen in Nepal.

*6. Noodvoedselpakket/reliefpakket, bestaat uit rijst, linzen, biscuitjes, beaten rijst, noodles, zeep, olie, zout, thee, suiker.

*7. Annette is ongeveer 5 maanden per jaar in Nepal. Daar coördineert ze de projecten van de stichting Nepal Sambandha. 1 geit: plm. 40 €. (4000 rps). 1 assorti (groente)zaden: plm. 5 €. (500 rps). 1 set school material: plm. 5 €. (500 rps). 1 community toilet: plm. 400 €. (40.000 rps). Reparatie van de watervoorziening: plm. 250-500 €. (25000=50000 rps).

lees hier het bericht van 8 juli 2015