Het dorp Bhardeo

Nieuws:

In 2022 hebben we bijgedragen aan de inrichting van de polikliniek in het dorp Bhardeo-Chaugare door middel van o.a. bedden, dekens en een solarsysteem.

Het dorp Bhardeo ligt in het district Lalitpur. Het dorp ligt 30 km ten Zuid-Oosten van Kathmandu. Je kunt er beperkt per dag met lokaal vervoer naar toe reizen. Er wonen voornamelijk mensen uit de etnische Tamang groep. Annette heeft al contacten in dit dorp sinds ze in 1994 voor VSO werkte.

Chini Maya Lama is onze contactpersoon in dit dorp.

De overheidsschool in Bhardeo wordt door onze stichting sinds 1999 ondersteund, ook werd in dit dorp samen met de NRO een geitenproject uitgevoerd. Na de aardbeving in 2015 verstrekten we noodrantsoenen en hebben we in dit dorp 15 gezinnen kunnen en mogen helpen met de bouw van tijdelijke woningen door bouwmaterialen te verstrekken. We verlenen nog steeds noodzakelijke hulp aan families die dit nodig hebben, in de vorm van kleding, voedselpakketten of schoolgeld.

Chini Maya, met de moeder van Anil Tamang, voor haar nieuwe golfplaatwoning.

In 1996 zijn we in overleg met de bevolking in dit dorp begonnen met het bouwen van een klein schooltje. Het schooltje bestond uit 2 lokalen, waar in die tijd 40 leerlingen naar toe gingen. In 2016 gaan er meer dan 400 leerlingen naar deze overheidsschool. Het schoolgebouw is dankzij een actief schoolbestuur in Nepal flink uitgebreid. In 2014 konden we met behulp van een individuele sponsor computers en internet verzorgen voor deze school en in 2015 konden we door sponsoring van de LIONS schoolmeubilair voor deze school financieren.

Leerlingen in de school in Bhardeo. Deze schoolbankjes werden door de LIONS gefinancierd.

In 2016 konden we in samenwerking met de dorpers, het schoolbestuur en met vrijwilligers van het VSO een back-up systeem met zonnepaneel op de school laten plaatsen. Er is nu 24 uur per dag elektriciteit zodat de school 24 uur per dag gebruik kan maken van internet en computers.

Chini Maya wijst naar het zonnepaneel op de school.

bijgewerkt: augustus 2023