Het dorp ChamrangBesi

ChamrangBesi is een dorp gelegen 45 km ten Oost-Zuid van Kathmandu. Het ligt in het district Kavre. Vanaf het dorp Banepa is het dorp eenmaal per dag na een spannende bergrit per lokale bus te bereiken. Toen Annette van 1994-1996 voor VSO in Nepal werkte was één van haar werkgebieden het dorp ChamrangBesi. Daar leerde ze in het dorp Ganga kennen. Al snel bleek dat hij het gebied en de dorpers heel goed kende. Ganga werd daarom aangesteld als dorpsmotivator voor het project waar Annette voor werkte.

Vanaf 1999 is Ganga onze vrijwillige contactpersoon voor het dorp ChamrangBesi.

Ganga draagt in overleg met de dorpers projecten aan. Daardoor is er steeds draagkracht in het dorp en wordt er in het dorp optimaal op toe gezien dat de projecten goed verlopen. Jaarlijks ondersteunt de stichting de vrouwencoöperatie in dit dorp met een vaste financiële bijdrage.

Ganga overlegt met zijn dorpsgenoten.

Door de jaren heen heeft de stichting de volgende projecten in dit dorp ondersteund: een kleine waterkrachtcentrale, het opzetten en runnen van een consultatie bureau voor zuigelingen en kinderen en hun moeders, een koelkast voor de health post, water bij de overheidsschool, een watertank en tweemaal een tandartsenkamp bij de health post, een bijdrage voor onderzoek naar de mogelijkheid voor een grotere waterkrachtcentrale, individuele financiële ondersteuning voor medische hulp en schoolgeld in individuele situaties, jaarlijkse financiële ondersteuning aan de vrouwencoöperatie.

Onderweg naar ChamrangBesi.

Direct na de ernstige aardbeving in april 2015 werd er noodhulp gegeven en ondersteuning geboden bij het bouwen van tijdelijke woningen van golfplaten huizen, stallen, herstel watervoorziening en community toiletten.

Tijdelijke woningen van golfplaat en community toiletten.

Daarnaast hielpen we met de inrichting en het draaiende houden van de tijdelijke kraamkliniek in een tent die geschonken was door UNICEF. De oude school kreeg na de aardbeving code rood en was onveilig voor gebruik. Aan de school werd een renteloze lening verstrekt, zodat de school die al in aanbouw was met spoed afgebouwd kon worden.

Juli 2016, de school in ChamrangBesi kon dankzij een lening versneld afgebouwd worden.

In 2018 is een donatie ontvangen waarmee een extra verdieping op de school gebouwd kon worden.

In 2016 konden we dankzij een ruime gift van een familie uit Gorredijk starten met het bouwen van een kraamkliniek/Mother & Childcare centre.

Juni 2016, de bouwgrond voor de kraamkliniek.

Opening Mother & Childcare centre in aanwezigheid van lokale contactpersonen, dorpers en gasten uit Friesland.

Op 1 april 2017 werd het Mother & Childcare centre in dit afgelegen dorp Chamrangbesi geopend.

bijgewerkt: november 2020