Moonlight solar lamp project

In augustus 2012 deed onze stichting mee aan de ASN prijs voor de wereld van morgen. Door onze deelname aan deze competitie lukte het om voldoende sponsorgeld in te zamelen voor 600 Moonlight solarlampen. In mei 2013 konden we 600 Moonlight lampen naar Nepal sturen. Daarnaast verkochten we in Nederland Moonlights. Met een groot deel van de opbrengst konden de Moonlights voor Nepal worden gefinancierd.

De Moonlight is een waterbestendige lamp die door middel van een klein solarpanel opgeladen kan worden in de zon.

Aan de lamp zit een koord zodat de lamp makkelijk opgehangen en gebruikt kan worden.

Vanaf mei 2013 tot en met 2015 werden deze Moonlight solarlampen in onze werkgebieden verspreid.

vrouwen_moonlight

2013, de vrouwen van de community health groep van Khokarna met de Moonlight.

We hebben deze lampen verspreid onder vrouwengroepen, en verstrekten de lampen tijdens geitenprojecten en in een Tibetaanse vluchtelingenkamp bij Pokhara. Daarnaast worden de lampen gebruikt en uitgeleend in de bibliotheken van scholen in onze werkgebieden en werden ze aan een hostel of een weeshuis gegeven.

geiten_moonlight2

2014, een deelneemster ontvangt tijdens het geitenproject in het dorp Nallu een Moonlight solarlamp.

De lampen hebben een gemiddelde levensduur van 3-4 jaar. Omdat de Moonlight geen weggooiproduct moet worden is de stichting op zoek gegaan naar een mogelijkheid om de Moonlight te laten repareren. De stichting heeft in Kathmandu een elektriciteitswinkel gevonden die dit voor ons verzorgt. Wanneer de dorpers een niet meer werkende Moonlight naar de winkel brengen wordt deze gerepareerd of wordt de oplaadbare batterij vervangen. Omdat onze de stichting de reparatiekosten betaald zijn er voor de dorpers geen kosten aan de reparatie in de winkel verbonden. In 2015 zijn 70 niet meer werkende Moonlight lampen naar deze winkel gebracht en gerepareerd. We hopen dat er nog meerdere jaren gebruik gemaakt kan worden van de Moonlight. Ook de komende jaren blijft het nog steeds mogelijk om de Moonlight zonder kosten te laten renoveren.

Kanccha ontvangt een Moonlight.

Nu kan hij ook s ’avonds veilig studeren. In Nepal is er ook in 2016 nog vele uren per dag geen elektriciteit. Kinderen kunnen door het gebruik van de Moonlight op een veiliger manier ‘s avonds studeren. We hebben veel brandgevaarlijke, dure en vieze kerosinelampjes in Nepal kunnen vervangen door een Moonlight en daardoor een belangrijk steentje bij gedragen aan een veilig en beter leefmilieu in Nepal.

geiten_moonlight

In oktober 2014 worden tijdens een geitenproject in Bhardeo ook Moonlight lampen verstrekt.

Er zijn nog een aantal Moonlights over in Nepal, die in speciale situaties verstrekt kunnen worden. De mogelijkheid van reparatie van de lampen blijft de komende jaren bestaan. Dit project van de Stichting Nepal Sambandha werd eind 2015 grotendeels afgesloten.

bijgewerkt: september 2016