Hulp aan individuele personen

Naast de ondersteuning aan families die wordt geboden in de dorpen Bhardeo en ChamrangBesi geven we ook ondersteuning in een aantal andere schrijnende situaties. Dit kan zijn aan families/gezinnen die in de problemen gekomen zijn door een samenloop van (psychische) ziekte, handicap, een ongeluk, drankgebruik of scheiding.

Een oud echtpaar in het dorpje Nala zonder familie en zonder inkomen krijgen een bed met een matras, kleding en een voedselpakket.

Sushila leeft sinds de aardbeving in een tijdelijke woning van golfplaten. Moeder is overleden en haar vader drinkt. In 2016 heeft Sushila op kosten van onze stichting een naaicursus gevolgd. In november 2016 heeft Sushila een naaimachine gekocht. Ze heeft de naaimachine voor een gedeelte zelf betaald en een gedeelte is betaald door onze stichting. Dankzij deze naaimachine en de cursus die ze gevolgd heeft kan ze nu in het levensonderhoud van het gezin (inclusief een zusje) voorzien.

Urmila:

Tijdens het bezoek van Annette in mei 2017 aan Chamrangbesi is er geld gegeven voor een toilet bij een familie in de wijk ChangChang. De familie, een oom en tante van Urmila, zorgt voor Urmila, een 22 jarige vrouw die een zware lichamelijke handicap heeft. Ze maakt gebruik van een hurktoilet. Ze schuift er over een modderig paadje naar toe. De stichting heeft in overleg met Ganga, onze contactpersoon in Chamrangbesi, besloten om voor haar een eigen betegeld toilet dichter bij het huis te bouwen. Op de foto, de tante van Urmila, Annette en Urmila.

Deep en Arjen

Deep en Arjen zijn twee broers van 9 en 13 jaar. Het zat hen niet altijd mee. Nadat vader overleed, hertrouwde moeder en liet de kinderen achter bij opa en oma. Nadat opa ook overleed stond oma er alleen voor. Helaas is al het werk en de zorg voor de kinderen te veel voor haar. De kinderen dreigen te ontsporen. Daarom heeft de Stichting Nepal Sambandha, Annette Reiling en Dhiraj Thapa contact opgenomen met Nepali Children in Nuwakot. De stichting Nepal sambandha zorgde de afgelopen jaren voor dit gezin. Na een half jaar voorbereiding zou op 27 april de stichting Nepali Children de zorg voor de kinderen overnemen en zijn Deep en Arjen samen met oma en de stichting Nepal Sambandha in Nuwakot wezen kijken. De keus lag bij de kinderen en oma.

Begin Mei 2018 zijn Annette Reiling en Dhiraj Thapa bij oma en Deep en Arjen op bezoek geweest. In overleg met Deep en Arjen en oma is afgesproken dat Deep en Arjen bij oma blijven wonen en daar de school afmaken. Nuwakot vinden ze toch wel erg ver. De komende jaren blijven we oma en de 2 jongens ondersteunen. Oma wordt door Dhiraj gecoached in de zorg en opvoeding voor de twee jongens. Daarnaast ontvangt het gezin regelmatig eerste levensbehoefte, zoals rijst, linzen, olie enzovoort. We hopen dat oma en de twee jongens het zo samen, met onze ondersteuning, blijven redden.

bijgewerkt: november 2020